Lege- og helsetjenester har vært en viktig del av velferdssamfunnet i mange år. Lenge fungerte mye av tjenesten på samme måte som det alltid hadde gjort. Hadde du problemer med helsen, så møtte du opp på legekontoret. Så fikk du hjelp basert på hva fastlegen sa til deg. Med den teknologiske utviklingen har det dukket opp en rekke nye tjenester som gjør det enklere for både deg og helsepersonellet å tilpasse diagnostisering og behandling. Spesielt har internett gjort det mulig å korte ned på mye av ventetiden man har fra et problem har oppstått, til man har funnet ut svaret.
Som et tilsvar til den tradisjonelle fastlegen har en rekke private aktører startet opp digitale helsetjenester. Ofte opplever folk at det å henvende seg i den offentlige helsetjenesten kan ta fryktelig lang tid. Dette gjelder ikke bare for større operasjoner, men også ved enklere ting, som å få hentet ut resepter.
Mange har derfor begynt å benytte seg av tjenester hvor private firmaer tilbyr døgnåpent helsetilbud. Her bestiller du time på nett, for så å bli kontaktet av helsepersonell over nettet. Skulle det vise seg at problemet kan løses over nett, så trenger du ikke engang møte opp på legekontoret.
Slik kan aktører som firmaet Motiva gjennomføre konsultasjoner uten at du behøver å møte opp kontoret. Har man et ønske om å få satt inn en form for implantater kan Motiva ved hjelp av kamera montert på din datamaskin ha gode muligheter til å finne ut av mye. Både størrelse på dine implantater og hvordan man på best mulig måte kan operere inn disse. Dyktige kirurger har ikke problemer med å observere mange nyttige ting over internett.
Så klart er det fortsatt slik at en del helsetjenester må utføres fysisk. Dette sier nærmest seg selv. De digitale kommunikasjonsløsningene er derimot skapt for å kartlegge. De er trygge, effektive og stabile. På denne måten er man enkelt med på å kutte ned i køene som finnes i helsetjenesten. Samtidig som man selv får svar på det man lurer på så fort som mulig. Ønsker man implantater fra Motiva er det jo ikke slik at man vil stå i kø i månedsvis for å få svar på det man lurer på. Får man derimot Motiva til å vurdere hva som passer deg best over nett, så har man svar før man aner det.
Disse digitale kommunikasjonsløsningene sparer derfor helsetjenesten for store beløp, og kan antas å ville øke i omfang fremover. Det kan også sies å være med på å spare miljøet, da det kutter voldsomt ned på pasientreiser. Hvis man slipper kjøre bil i mange timer for å nå sykehuset, kun på grunn av nettkommunikasjon, så er det jo ikke alt annet enn bra.