Vi snakker ofte om viktigheten av god kommunikasjon. Men hva innebærer egentlig dette?
Kommunikasjon finner vi overalt. Vi kommuniserer for å utveksle meninger, erfaringer, kunnskap osv. Det er på denne måten vi samhandler med andre, enten det er på jobb eller privat.
God kommunikasjon er essensielt for å unngå misforståelser.
Du har sikkert mer enn én gang tenkt; ”Hvorfor klarer ikke han/hun å forstå hva jeg mener?” Men er det virkelig motparten som er ”problemet”? Eller er det budskapet ditt som er uklart?
Muntlig kommunikasjon
Ofte kan det være vanskelig å finne de riktige ordene under en samtale, og vi ender opp med å famle. Ord kommer ut feil, og det leder oss rett inn i en krangel fordi motparten tror vi mener noe annet enn det vi faktisk prøver å kommunisere. Vi sier noe som høres korrekt ut i våre ører, men motparten oppfatter det helt annerledes. Én enkelt setning kan potensielt tolkes på flere ulike måter. Kanskje det du sa var ment i beste mening, mens partneren din oppfattet det som noe utrolig negativt? Det kan være noe så enkelt som en liten feil i tonefallet, og alt går i grus.
Skriftlig kommunikasjon
Det er ikke kun muntlig kommunikasjon som er vanskelig. Den skriftlige kommunikasjonen kan også føre til mange misforståelser. I en verden der mye av den skriftlige kommunikasjonen er styrt av ulike emojier, er det fort at den andre misforstår og tror du er sint om du ikke har satt inn utallige smile- og blunkeemojier. Eller om du har satt inn komma på feil sted.
Der har vi det klassiske eksempelet med: ”Skyt ham ikke, vent til jeg kommer” og ”Skyt ham, ikke vent til jeg kommer”. Disse to setningene inneholder nøyaktig samme ord, men kommaet er plassert på ulike steder, og det kunne utviklet seg til en særdeles uhyggelig episode.
Kommunikasjon hos tjenesteytere
Også når vi er i kontakt med ulike tjenesteytere er god kommunikasjon alfa omega. Skulle du for eksempel ønske å ta opp et lån hos centum.no, er det helt grunnleggende for deg at de kommuniserer tydelig, slik at du ikke misforstår vilkårene. Det samme gjelder også for alle andre tjenesteytere. Skulle du for eksempel bestille en feriereise er det meget viktig at reiseselskapet har god kommunikasjon. Hvis ikke risikerer man at det oppstår misforståelser, og du ender opp med en helt annen ferie enn hva du så for deg.
Som du ser er god kommunikasjon en utrolig viktig del av livet vårt. Er du i tvil på om partneren din har forstått hva du virkelig mente, så spør ham. På den måten kan man rette opp i misforståelsen før det utarter seg til en alvorlig krangel.
Likeledes er det viktig at du også spør om du tenker at du kan ha misforstått, før du trekker forhastede slutninger. Dette gjelder både privat, i jobb og i kontakt med ulike tjenesteytere.